HMS Shah

Udskriv

Engelsk fregat “strandet” på Gråsten Slot

En lille del af verdenshistorien findes i sydfløjen på Gråsten Slot. Det drejer sig om et teaktræs parketgulv, der blev lagt i 1936. Det var i forbindelse med den store ombygning da Kronprins Frederik og Kronprinsesse Ingrid fik brugsretten til slottet.

Shahen af Persien

Den engelske fregat HMS Shah blev køllagt på den engelske flådes værft i Portsmouth i 1870 under navnet HMS Blonde. Hun er konstrueret af den navnkundige, engelske chef-skibskonstruktør Sir E. J. Reed K. B. C., der var en af de absolut bedste skibskonstruktører i sin tid.

I 1873 fik Dronning Victoria besøg af den persiske Shah, Nasreddin Qajar. Det er det første besøg af den persiske Shah i Europa, så for at imponere får han forevist han Royal Navys værft i Portsmouth. Her bliver HMS Blonde omdøbt til HMS Shah. Shah Nasreddin Qajar kvitterer med at give en stor plaquette med Shahens navnetræk, belagt med bladguld.

HMS Shah

Længde 334f
Bredde 52f
Dybgang 25f
Motor 7000 hk damp
Kanoner 26 af forskellig kaliber
Mandskab 600

 HMS Shah er færdig i 1876, og efter de obligatoriske prøver afløser hun HMS Repulse som flagskib i Sydhavet. Under sejladsen ned over Atlanten skyder hun en hastighed på 16,4 knob. En fremragende hastighed efter datidens forhold.  Hun vides med sikkerhed at have besøgt Pitcairns Islands.

Slaget ved Pacocha

I 1877 har et peruviansk rebelskib, Huascar efter en revolution, overfaldet engelske postbåde og  handelsskibe ud for den peruvianske kyst. Dette udløser ”Den store Stillehavskrig”, hvor England erklærer Peru krig. Admiral de Horsey stiller med en flåde af  bl.a. HMS Shah under ledelse af Frederick George Denham Bedford, og hendes følgeskib HMS Ametyst går i kamp mod Huascar. Under kampene affyrer HMS Shah en torpedo (en Whitehead torpedo) mod et andet skib i kamp. Dette er første gang i verdenshistorien, at der bliver brugt en torpedo i kamp. Affyrer er måske et meget stærkt ord, det medfølgende affyringsaggregat fejler. Man lægger derfor torpedoen på et bord og vælter den ud over rælingen og i vandet.  Torpedoen der er drevet af komprimeret luft fejler, og rammer ikke målet. Den viste sig at have for kort rækkevidde samt en for lav hastighed.

Den mindre Huascar stikker kun 14 fod mod HMS Shah’s 25 fod, og således forsvinder Huascar ind i Pacocha bugten, hvor HMS Shah ikke kan følge den. Et mindre skib sendes om natten ind for at få fat i Huascar, men det lykkes ikke at finde Huascar. Næste morgen overgiver Huascar sig til de peruvianske myndigheder.

Zulu krigen

Som et resultat af den mislykkede deltagelse i slaget ved Pacocha lader det engelske admiralitet det kraftigere skib, Triumph, overtage HMS Shahs forpligtigelser. HMS Shah bliver kaldt hjem til Portsmouth.

På vejen tilbage i 1879 bunkrer HMS Shah på St. Helena. Her får hun de foruroligende nyheder fra Sydafrika, hvor de engelske hærenheder har store problemer i krigen mod zuluerne. Nyheden om, at 806 europæere næsten halvdelen af det 24. regiment, var dræbt i et bagholdsangreb, gjorde at man på eget initiativ samlede, hvad der var af soldater på St. Helena og drog mod Port Elizabeth for at deltage i kampene. De ankom i rette tid, og var i stand til at holde den stærkere zuluhær på afstand, indtil det engelske ekspeditionskorps ankom. Englænderne nedkæmpede zuluhæren og genskabte kontrollen over det rige område.

Mandskabsbarak på Bermuda

HMS Shah returnerer herefter til Portsmouth, hvor hun ligger frem til 1892. Her får hun nye opgaver. HMS Shah får fjernet alt overflødigt, herunder 2 af de 3 master, bestykning og udstyr i øvrigt. Hun skal slæbes til Bermuda og anvendes som mandskabsbarak for de engelske soldater, der var udstationeret her.

I maj 1892 slæbes HMS Shah mod Bermuda af skibet HMS Narcissus. Slæbet foregår under kommando af kaptajn Alston, der har allokeret 4 officerer og 100 mand til HMS Shah under overfarten.

Frem til 1897 anvendes HMS Shah som mandskabsbarak, hvor hun afløses af HMS Malabar V.  HMS Shah er herefter ledig, får nu fjernet alt og bliver herefter kulpram. Den store plaquette med Shahen’s navnetræk i bladguld kommer over på HMS Malabar. I 1974 bliver den restaureret og er i dag at se på St. George’s Historical Society Museum.

Det må have været et sørgeligt syn, for hendes chef fra ”Slaget ved Pacocha”, nu admiral og commander-in-chief Frederick George Denham Bedford, at se sit gamle skib i år 1900 ligge med kul ud for Ferry Point, St. George’s Island, Bermuda.

Ophugges i København

Navnet mister HMS Shah i 1904, der herefter bliver kaldt C-470. Den 19. september 1919 bliver hun solgt til den lokale skibsingeniør William Blackburn Smith. Salgsprisen er £ 6.500.

I 1934 køber det danske ophuggerfirma Petersen og Albeck, København, det tidligere så stolte skib, og hun bliver slæbt til ophugning i København.

Skibet består ved ophugningen af et stort jernskrog, samt en inderbeklædning af teaktræ. Man havde beklædt det op til 4” tykke jernskrog med  massivt teaktræ for at forstærke pansringen. Endvidere ville teaktræet bremse eventuelle projektiler eller granatsplinter. Laget af teaktræ var op til 2 fods tykkelse. At vælge teaktræ til dette var en umiddelbar god løsning. Dog har det vist sig, at stoffer i teaktræssplinter kan være særdeles giftige.

HMS Shah i Gråsten

2. januar 1936 skriver Cecil Cunild A/S til snedkermester Aage Jensen, Odense, der har licitationen på lægning af gulve. Han vedlægger 2 eks. af en redegørelse (det er ikke lykkedes at opspore disse.) til Kgl. Bygningsinspektør Knud Lehn Petersen  Han omtaler, at det drejer sig om teaktræsparket, og at det stammer fra HMS Shah.

Det smukke teakparket bliver lagt i spisestue, salon, Dronning Margrethes og Kong Frederiks arbejdsværelser. Det er lagt i sildebensmønster.

Grundet skader har man valgt at udskifte gulvet i spisestuen. De bedste teakstave er genanvendt til at reparere de resterende gulve.

1. august 1936 bogfører Knud Lehn Petersen en regning for parketgulvet på 14.193,- kr.